23 October 2011

TIPS ; Belajar Saat Akhir

JUST FOR SHARING GUYS :)



1. Fokus pada bab yang lebih penting.Bagi korang yang gemar mengulangkaji di saat-saat akhir,tentu korang rasa stress yang teramat sangat.Untuk kurangkan stress,korang kene bagi tumpuan kat bab2 yang lebih penting,sukar dan berat bagi korang.Cuba korang fokus kan kat isi2 penting.Dengan cara mcm ni korang akan lebih mudah ingat.


2. Hapuskan tabiat suka zzzzzz.Akk taw korang suka tidur.Tidur tu mmg lah baik untuk kesihatan.tapi jangan lah sampai memudaratkan diri sendiri.Untuk elakkan korang selalu tidur,korang kene lah rancang masa yang sesuai untuk korang tidur.Sediakan jam loceng untuk memudahkan korang terjaya supaya tidak terlebih waktu tidur seperti yang ditetapkan oleh terma dan syarat.heee


3. Rehat yang secukupnya.Kalau kita belajar 24 jam mesti penatkan.jangan terlalu push diri korang sampai korang sakit.rehat secukupnya tapi jgn lah sampai korang x belajar pula.Korang boleh belajar sambil dengar lagu.Korang taw??Kalaw kita dengar lagu sambil belajar,otak kita akan lebih berfungsi dengan baik sebab otak kita kan buat 2 benda dalam satu masa.


4. Tenangkan diri dan jangan panik.Ni selalu lah jadi kat akk sebab kelam kabut nak study.sebab banyak bab2 yang xhabis dibaca lagi.Korang jgn lah panik sangat sebab nanti otak korang akan jadi bertambah serabut.Tenangkan diri dan jgn gabra.Korang akan jadi xterurus nanti.Bahagikan subjek2 itu mengikut tahap dari yang paling susah kepada yang lebih mudah.


5. Penggunaan pen berwarna.Masa korang study,kerapkan guna highlighter.Korang hightlightkan perkara2 penting supaya korang xtertinggal maklumat penting.So bila korang bace balik,korang akan nampak isi2 penting tersebut.Gunakan pen berwarna-warni.Nanti korang akan lagi bersemangat untuk belajar.


6. Pengurusan masa itu penting.Uruskan masa korang dengan teratur.Klaw boleh buatlah jadual.Kalau korang berjaya manage masa korang dengan baik,itu akan melatih diri korang lebih berdisplin.Untuk subjek yang susah,lebih kan masa pembelajarannye.ada paham??hee

Credits to Kak FarhanaF. :)

4 comments:

said...

thanks for sharing. kusyi tengah nk studi akaun. wish me sukses ya.. hoho.

said...

terima kasih dengan tips anda :)

said...

@kusyi wish you all the best SPM nnt :)

said...

@farah sama-sama. btw, bukan tips saya tu. tips org lain. cuma tolong sebar kan je. sbb helpful tips nie. :)